Bedevaarten
Een bedevaart of pelgrimage (van het Oud-frans pelrimage) is een (pelgrims)reis naar een bedevaartsoord. Redenen voor het ondernemen van een bedevaart zijn om de hulp van een heilige in te roepen zodat deze voorbede (Lees verder) kon doen bij God, of om boete te doen, een opgelegde straf te ondergaan. In de katholieke traditie betreft een bedevaart een reis naar een plaats waar een heilige wordt vereerd, of waar er volgens ooggetuigenverslagen verschijningen hadden plaatsgevonden, meestal van Maria, een engel of een heilige. Andere plaatsen werden bekend vanwege een of meer gevallen van wonderbaarlijke genezingen, of vanwege stigmata, een 'huilend' beeldje, of andere verschijnselen die mensen bovennatuurlijk voorkwamen.
Pelgrims
Voorbeelden van belangrijke bedevaartsplaatsen in het christendom zijn Rome (het Vaticaan), Fátima, Lourdes, Scherpenheuvel, Rocamadour, Santiago de Compostella, Kevelaer, Collevalenza, Assisi, Banneux, Jeruzalem en Bethlehem. Bedevaartgangers droegen schelpen of kleine medailles en beeldjes op hun kleding. Goedkope loden of tinnen pelgrimsinsignes, een pelgrimshoorn, eigenlijk souvenirs, worden bij opgravingen veel teruggevonden. Pelgrims die Jeruzalem bezochten plaatsten een palmtak op hun portretten en ook op hun grafsteen. In Dreischor in Zeeland is een dergelijke steen bekend met een leeg graf (Christus is immers opgestaan), twee palmtakken en een Jeruzalemskruis, zie foto hieronder.
De kruuspit bij Kerkwerve
Vlakbij de verdwenen ‘kruuspit’ staat de boerderij ‘Kruus’. Meestal wordt de naam verklaard als kruispunt van wegen
Maar dan zou kruispunt, kruising of kruuspad aannemelijker zijn geweest. Echt die naam Kruus of vroeger ’t Kruus kan heel goed wijzen op een –inmiddels verdwenen- veldkruis, die dikwijls op een kruispunt van wegen stonden. Bovendien lag daar vlak bij de kruuspit, waarschijnlijk een zoetwaterput zoals de vospitten in de buurt. Zowel in Nederland als in het buitenland is die combinatie van kruis en put welbekend, zoals: Rumpt: Hardstenen veldkruis met wapen en opschrift  en vlakbij de leeghpoel. Baneheide-Bij Waterpoel: Nieuw smeedijzeren kruis bij waterpoel en put. Weert-Blaakvenweg-Geuzendijk: Midden in de buurtschap staat een smeedijzeren wegkruis van voor 1870. In de directe omgeving zijn verschillende holle wegen en waterbronnen. In het buurtschap Melleschet staat een  wegkruis. Even verder ziet u rechts achter het toegangshek van huisnr. 61 de oude waterbron (d’r putz) van Melleschet) Beetsenhoven. Smeedijzeren wegkruis. bij D´r Kwakkerpool . Lammerschot. Bij zitbank en waterbron met de tekst “j’ai vu naître Saint Jean Sart 1216” buigt de weg naar links en heet nu rue de Lammerschot. Steek nogmaals de Berwinne over en neem nu de eerste weg R (Fort-Pays/blauwe ruit). (Even verder passeert u een mooi groot wegkruis).
Stevington Village cross and Holy well (Christenreis). Okhampton. This granite cross sits beside the holy well, high above Okehampton on East Hill. Tradition has it that the well is named after Sir John Fitz, who, with his wife, were freed from a pixie spell when they drank the water. Next to the well is an ancient 7 foot cross. There are variations as to whom the St Cleer Holy Well is dedicated. One version is that it is to St Clare, a 12th century disciple of St. Francis. Others argue that it is to St Clarus, a 9th century Benedictine monk. Laroque-Timbaut: Croix Source St Germain 47340 Saint-Pierre à partir du Piton de la Croix. aux Sources du Grand Bras. Brunn mit kreuz Brunn mit historischem kreuz. Eppstein, alter Friedhof, Brunnen und Kreuze.
Terug naar Veldkruisen Terug naar Veldkruisen