Johan Snep
 
 
  Johan Snep, ook wel Jean Sneppe (Utrecht 1656 - Zierikzee 1719) is een barokcomponist, 
  gambist, organist, dichter en koffiehuishouder. Snep studeerde in 1685 filosofie aan de Leidse 
  universiteit. Twee jaar later trouwde hij in Arnhem met Petronella van Bleeck (geb. 1658). In 
  deze stad was hij ook lid geweest van het collegium musicum. Zij kregen drie kinderen, een zoon 
  Johannes (Leiden, 1688) en twee dochters, Agnita Wilhelmina (wsl. 1690-1726) en Johanna 
  Catharina (1692).
  In 1693 werd hij aangesteld als organist aan de Sint-Lievens-Monsterkerk in Zierikzee, waar hij 
  het Hendrik-Niehoff-orgel bespeelde. In een taakomschrijving uit 1718 werden zijn plichten als 
  organist beschreven. Hij moest tijdens de diensten psalmen begeleiden en ook na de dienst spelen. 
  Daarnaast moest hij op dinsdagen en donderdagen in de winter van half zes tot zeven uur 
  concerten geven. Ook zijn bezigheden voor het collegium musicum werden vermeld. Naast zijn 
  werkzaamheden als organist had Snep vanaf 1695 ook een koffiehuis.
  In 1700 werden de tien sonates voor viola da gamba en basso continuo uitgegeven bij Estienne 
  Roger in Amsterdam. In 1710 verscheen een advertentie van Roger in de Amsterdamsche 
  Courant van 22 mei voor een uitgave van een- tot tweestemmige Nederlandse liederen met basso 
  continuo.
  In 1718 deed Snep wegens ziekte het verzoek om zich in zijn taken te mogen laten vervangen 
  door zijn dochters. Hij stierf in 1719 en werd inderdaad opgevolgd door zijn dochters. Agnita 
  Wilhelmina verving hem tot haar dood in 1726, en werd op haar beurt opgevolgd door haar zuster 
  Johanna Catharina, die tot 1750 in dienst bleef. Sneps dochters waren de eerste vrouwelijke 
  organisten boven de grote rivieren van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden.
 
 
  Muziek
   opus 1, uitgegeven bij Estienne Roger, Amsterdam, 1700, Sonates, Allemandes, Courantes, 
  Chaconnes, Rondeaux, Gavottes, Sarabandes et Gigues à 1 Viole de Gambe et 1 Basse 
  Continue, kopie bewaard in de verzamelingen van de bibliotheek van de kathedraal van 
  Durham en de Bodleian Library in Oxford.
  Het opus is opgedragen aan oud-burgemeester, raad en pensionaris van Zierikzee, mr. 
  Nicolaes Cau (1630-1711), aan wie Snep les in het bespelen van de viola da gamba gaf. De 
  virtuositeit die de prelude van de sonate 1 vereist, maakt het onwaarschijnlijk dat een 
  amateur als Cau het er niet moeilijk bij gehad zou hebben. In zijn voorwoord tot de uitgave 
  steekt Snep de loftrompet over componist Johan Schenck, van wie het betoverende spel 
  hem ertoe gebracht zou hebben zich op de viola da gamba toe te leggen.
  Zo knap als de solostem in elkaar zit, zozeer wekt de baslijn van zijn sonates de indruk van 
  de hand van een weinig onderlegde componerende leek te zijn. Op veel plaatsen vertoont 
  die opvallende fouten. Ofwel was Snep niet bij machte harmonische structuren te doorzien 
  ofwel is de bas gewoon door een andere hand toegevoegd. De moderne editie geeft van de 
  basso continuo in elk geval een geamendeerde versie.
  De sonates bevatten een ruimere keuze aan dansbewegingen zoals de baletto, gavotte, 
  rondeau en chaconne, dan aangetroffen in de uitgaven van Jacob Riehman of Carel 
  Hacquart. Het aantal bewegingen van de sonates varieert van twee tot zes. Slechts in vier 
  gevallen beantwoordt de volgorde van de suites ongeveer aan die welke gewoon was in die 
  tijd: allemande, courante, sarabande, gigue. De eerste beweging, een soort prelude, is 
  meestal onderverdeeld in verschillende secties met verschillende tempoaanwijzingen.
  opus 1, uitgegeven bij Estienne Roger, Amsterdam, 1700, Sonates, Allemandes, Courantes, 
  Chaconnes, Rondeaux, Gavottes, Sarabandes et Gigues à 1 Viole de Gambe et 1 Basse 
  Continue, kopie bewaard in de verzamelingen van de bibliotheek van de kathedraal van 
  Durham en de Bodleian Library in Oxford.
  Het opus is opgedragen aan oud-burgemeester, raad en pensionaris van Zierikzee, mr. 
  Nicolaes Cau (1630-1711), aan wie Snep les in het bespelen van de viola da gamba gaf. De 
  virtuositeit die de prelude van de sonate 1 vereist, maakt het onwaarschijnlijk dat een 
  amateur als Cau het er niet moeilijk bij gehad zou hebben. In zijn voorwoord tot de uitgave 
  steekt Snep de loftrompet over componist Johan Schenck, van wie het betoverende spel 
  hem ertoe gebracht zou hebben zich op de viola da gamba toe te leggen.
  Zo knap als de solostem in elkaar zit, zozeer wekt de baslijn van zijn sonates de indruk van 
  de hand van een weinig onderlegde componerende leek te zijn. Op veel plaatsen vertoont 
  die opvallende fouten. Ofwel was Snep niet bij machte harmonische structuren te doorzien 
  ofwel is de bas gewoon door een andere hand toegevoegd. De moderne editie geeft van de 
  basso continuo in elk geval een geamendeerde versie.
  De sonates bevatten een ruimere keuze aan dansbewegingen zoals de baletto, gavotte, 
  rondeau en chaconne, dan aangetroffen in de uitgaven van Jacob Riehman of Carel 
  Hacquart. Het aantal bewegingen van de sonates varieert van twee tot zes. Slechts in vier 
  gevallen beantwoordt de volgorde van de suites ongeveer aan die welke gewoon was in die 
  tijd: allemande, courante, sarabande, gigue. De eerste beweging, een soort prelude, is 
  meestal onderverdeeld in verschillende secties met verschillende tempoaanwijzingen.
   opus 2, inhoud onbekend, de sporen van opus 3 maken aannemelijk dat een opus 2 heeft 
  bestaan.
  opus 2, inhoud onbekend, de sporen van opus 3 maken aannemelijk dat een opus 2 heeft 
  bestaan.
   opus 3, Nederduytsche Liederen met Een en Twee Stemmen en Basso Continuo, Estienne 
  Roger, Amsterdam (bekend uit een advertentie in de Amsterdamsche Courant van 22 mei 
  1710)
  opus 3, Nederduytsche Liederen met Een en Twee Stemmen en Basso Continuo, Estienne 
  Roger, Amsterdam (bekend uit een advertentie in de Amsterdamsche Courant van 22 mei 
  1710)
   Van de vele werken voor Gamba noemen we: Chaconne in D by Johan Snep
  Van de vele werken voor Gamba noemen we: Chaconne in D by Johan Snep
  
  
  
  
  
 
 
  Gedichten
   Vreugde-galmen, ter Gedagtenis van de Algemeyne Vrede der Christenheyd, Geslooten op 
  het Kasteel tot Rijswijk, Den 20 September 1697, Uyt-gesprooken in de St. Lievens Monster 
  Kerke, op den 6 November 1697 (Middelburg: Aäron van Poulle, 1697)
  Vreugde-galmen, ter Gedagtenis van de Algemeyne Vrede der Christenheyd, Geslooten op 
  het Kasteel tot Rijswijk, Den 20 September 1697, Uyt-gesprooken in de St. Lievens Monster 
  Kerke, op den 6 November 1697 (Middelburg: Aäron van Poulle, 1697)
  
  
 
  Wilt u de rest van dit werkje lezen, dan kunt u terecht bij de Zeeuwse Bibliotheek
  Kousteensedijk 7
  4331 JE  MIDDELBURG
  Telefoon 0118 654000
        
  Op het Droevig, Ontijdig en Jammerlijk Verdrinken van den Doorlugtigen en Hoog Geboren 
  Vorst en Heer Jan Willem Friso, Prince van Orange en Nassauw etc. etc. etc., Erf-stadhouder 
  van Friesland, Stadhouder van Groeningen en Ommelanden etc. etc. etc., op den 14. July 1711.
   Ter echt-vergadering van ... Johan Antoni Cau, schepen der stad Zierikzee &c. met 
  jonkvrouwe Jacoba Ockerssen, op den XXI mey MDCCXV (Zierikzee: Nicolaas Lonis de Jonge, 
  1715).
  Ter echt-vergadering van ... Johan Antoni Cau, schepen der stad Zierikzee &c. met 
  jonkvrouwe Jacoba Ockerssen, op den XXI mey MDCCXV (Zierikzee: Nicolaas Lonis de Jonge, 
  1715).
   De Verstoorde Cupido vertoond in een vers (Zierikzee: Nicolaas Lonis, z.j. [ca. 1715]).
  De Verstoorde Cupido vertoond in een vers (Zierikzee: Nicolaas Lonis, z.j. [ca. 1715]).
   Gedicht op het huwelijk van Johan Cau van Domburg en Susanna Maria Loncque (1718; 
  handschrift Utrechts archief, Archief Familie des Tombe, inv.nr. 1227).
  Gedicht op het huwelijk van Johan Cau van Domburg en Susanna Maria Loncque (1718; 
  handschrift Utrechts archief, Archief Familie des Tombe, inv.nr. 1227).
   Het Verbond der Genade, of De Beloofde Messias in het Paradijs, in Nederdeuytsche 
  Vaarzen Gebracht en Opgedragen aan Georgius van Borrendamme, Gezegend Instrument tot 
  Uitbreiding van Christi Koningrijk.
  Het Verbond der Genade, of De Beloofde Messias in het Paradijs, in Nederdeuytsche 
  Vaarzen Gebracht en Opgedragen aan Georgius van Borrendamme, Gezegend Instrument tot 
  Uitbreiding van Christi Koningrijk.
  
  
  
  
  
 
   
 
 
 
 